Canal informació

Estás en: Inicio | Canal intern d’informació | Canal informació

Ha detectat algun tipus de frau en aquesta Administració i pot aportar proves d’aquesta conducta?

Utilitzant l’aplicació, que garanteix la confidencialitat, pot fer que s’investigue el cas i s’actue per a millorar la integritat del sector públic.

Pot donar les seues dades o mantindre una comunicació completament anònima. En qualsevol cas podem protegir-li per mitjà de l’estatut del denunciant

Pot fer el seguiment de la comunicació a través d’un canal segur i conversar amb l’òrgan gestor del canal intern d’informació, independent en l’exercici de les seues funcions

El canal intern d’informació constitueix el mitjà preferent per a informar sobre les accions o omissions a què es refereix l’article 2 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, sempre que es puga tractar la infracció internament de manera efectiva i que la persona informant considere que no existeix risc de represàlies.

Mitjançant la creació del canal intern d’informació per aquesta administració s’estableix una via de comunicació segura que s’ajusta als requeriments de la Llei 2/2023, i garanteix el compliment de les exigències de seguretat, la confidencialitat i la protecció de la identitat de la persona informant. També pretén afavorir la cultura de la comunicació d’informacions com a mitjà per a enfortir la integritat institucional.

Procedeix indicar que per a evitar que es faça un ús inadequat del canal s’aplicaran criteris estrictes per a l’admissió de les comunicacions amb l’exigència de responsabilitat civil, penal o administrativa de persones que comuniquen fets amb abús de dret o vulnerant el principi de bona fe, especialment, denúncies falses.

D’altra banda, quan aquesta administració no siga competent per a tractar els fets comunicats, es remetran a l’autoritat competent, no podent-se investigar els fets que hagen sigut objecte d’investigació per aquesta autoritat.

El canal intern d’informació és el llit per a informar aquesta entitat de qualssevol accions o omissions que es produïsquen en l’àmbit d’actuació d’aquesta i que:

  1. Puguen constituir infraccions del Dret de la Unió Europea sempre que:

-Entren dins de l’àmbit d’aplicació dels actes de la Unió Europea enumerats en l’annex de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió, amb independència de la qualificació que de les mateixes realitze l’ordenament jurídic intern.

-Afecten els interessos financers de la Unió Europea tal com es contemplen en l’article 325 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE).

-Incidisquen en el mercat interior, tal com es contempla en l’article 26.2 del TFUE.

L’àmbit d’aplicació material de la Directiva comprén entre altres, els àmbits de:

  • Contractació publica
    • Serveis, productes i mitjans financers i prevenció del blanqueig de capitals.
    • Protecció del medi ambient.
    • Seguretat del transport
    • Seguretat dels aliments, i els pinsos, Salut i benestar animals.
    • Protecció dels consumidors
    • I protecció de la intimitat i de les dades personals, així com seguretat de les xarxes i els sistemes d’informació.
  • Accions o omissions que puguen ser constitutives d’infracció penal o administrativa greu o molt greu. En tot cas, s’entendran compreses totes aquelles infraccions penals o administratives greus o molt greus que impliquen crebant econòmic per a la Hisenda Pública i per a la Seguretat Social.

Queden excloses d’aquest:

a) Les informacions que afecten la informació classificada.

b) Les informacions afectades per obligacions que resulten de la protecció del secret professional dels professionals de la medicina i de l’advocacia.

c) Les informacions relatives a infraccions en la tramitació de procediments de contractació que continguen informació classificada o que hagen sigut declarats secrets o reservats, o aquells l’execució dels quals haja d’anar acompanyada de mesures de seguretat especials conforme a la legislació vigent, o en els quals ho exigisca la protecció d’interessos essencials per a la seguretat de l’Estat.

d) Les informacions relatives a les infraccions a les quals es refereix la part II de l’annex de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019.

Tindran la consideració d’informants, les persones que hagen obtingut, en un context laboral o professional, informació sobre els fets descrits anteriorment, podent ser:

  1. Empleats públics d’aquesta administració.

b) Persones autònomes.

c) Accionistes, partícips i/o integrants de l’òrgan d’administració, direcció o supervisió d’una empresa, inclosos els membres no executius.

d) Persones que treballen per a o sota la supervisió i/o direcció de contractistes, subcontractistes i proveïdors, i beneficiaris de subvencions.

e) Les persones que hagen obtingut informació en el marc d’una relació laboral o funcionarial ja finalitzada.

f) Voluntaris/as o becaris/as.

g) Treballadors/as en períodes de formació amb independència que perceben o no remuneració.

h) Aquelles persones la relació laboral de les quals o funcionarial fins i tot no haja començat però que hagen obtingut informació sobre infraccions durant el procés de selecció.

A l’efecte del que es disposa en l’a) de l’apartat anterior queden inclosos els funcionaris de carrera, funcionaris interins, contractats laborals siguen fixos, indefinit o temporals, personal eventual, personal directiu professional.

1. Per cada comunicació o consulta realitzada, el canal intern d’informació assigna un codi alfanumèric a través del qual la persona usuària d’aquest, anònima o no, pot accedir al sistema i interactuar amb el Responsable del sistema.

2. Tota comunicació donarà lloc a la tramitació de manera ordinària del corresponent expedient pel Responsable del sistema, prèvia anàlisi de la versemblança dels fets comunicats.

Després d’aquesta anàlisi de la versemblança, es comprovaran aquelles comunicacions o informacions que continguen una descripció suficient que permeta identificar el fet o la conducta.

3. No s’admetran, i s’exceptuaran en tot cas de l’obligació de comprovar, les comunicacions o informacions que queden fora de l’àmbit objectiu del sistema intern d’informació, així com:

-Resulten mancats de fonament, notòriament falses, manifestament genèriques, de mala fe o amb abús de dret, o fundades únicament en opinions.

-Tampoc seran admeses les que comuniquen fets que no es referisquen a actuacions o al funcionament intern d’aquesta administració.

-Les que estiguen sent investigades per l’Autoritat Judicial, el Ministeri Fiscal o la policia judicial.

-Quan els fets o conductes relatats no continguen informació nova i significativa sobre infraccions, referides a una informació anterior respecte de la qual hagen conclòs i van ser arxivats els corresponents procediments, llevat que s’aprecien noves circumstàncies de fet o de dret, que justifiquen la instrucció d’un nou procediment.

-Les que d’alguna altra manera incomplisquen les condicions fixades en aquest document.

4. Queda prohibit formular comunicacions amb una finalitat diferent de la que preveu la Llei 2/2023, de 21 de febrer o que vulneren els drets fonamentals a l’honor, la imatge i la intimitat personal i familiar de terceres persones o que siguen contràries a la dignitat de la persona.

5. Les comunicacions en cap cas comporten l’inici d’un procediment administratiu, ni tampoc produeixen l’efecte de presentació en el Registre d’entrada de la Diputació d’Alacant. Tampoc la presentació de la comunicació genera la condició de persona interessada en un procediment administratiu cap.

Les comunicacions no són constitutives de l’exercici del dret de petició, ni comporten la formulació d’un recurs administratiu, ni l’exercici de qualsevol acció o reclamació a la qual puguen tindre dret les persones que les formulen.

6. Les persones que facen comunicacions han de tindre indicis raonables o suficients sobre la certesa de la informació que comuniquen. Igualment s’haurà de descriure de la manera més detallada possible els fets o conductes que comuniquen, així com proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació descrita i, en el seu cas, els indicis objectius per a obtindre les proves.

7. Els usuaris del canal intern d’informació es fan responsables de la conservació, amb les degudes precaucions de seguretat, del codi alfanumèric que identifica la seua comunicació i del seu ús únicament als efectes de mantindre la relació amb el Responsable del sistema i d’addicionar informació rellevant.

8. Una vegada rebuda en el canal intern d’informació de la Diputació d’Alacant alguna comunicació, es realitzarà el corresponent justificant de recepció de la mateixa en el termini de 7 dies naturals.

Pel Responsable del sistema es faran tasques de comprovació pertinents i d’estudi que l’assumpte requerisca. El termini màxim per a resoldre les actuacions de comprovació ser de tres mesos, ampliable per altres tres si la complexitat de l’assumpte el requereix.

9. Una vegada fetes les tasques de comprovació procedents, el procediment dut a terme pel Responsable del sistema finalitzarà, segons els casos, amb l’arxivament de les actuacions o amb la remissió a l’òrgan competent als efectes pertinents.

En cas de denúncia notòriament falsa, la prevenció es realitzarà a la persona que l’haja comunicada, sense perjudici de les responsabilitats legals que procedisquen.

Qui efectue una comunicació de fets que vulneren el principi de bona fe o amb abús de dret pot incórrer en responsabilitat civil, penal o administrativa.

10. L’accés al canal intern d’informació es podrà realitzar des de qualsevol dispositiu a través de la pàgina web de la Diputació d’Alacant.

A través del canal intern d’informació es podran comunicar o denunciar les accions o omissions dins de l’àmbit de la Llei 2/2023 esdevinguts des de la posada en marxa d’aquest canal, i en tot cas a partir del 13 de juny de 2023.

El canal intern d’informació es regirà pels següents principis:

– Preferència. Serà el llit preferent de presentació d’informacions relatives a l’àmbit d’actuació d’aquesta administració.

– Seguretat i secret de les comunicacions.

– Confidencialitat Es garantirà la confidencialitat de la identitat de la persona informant, de les persones afectades i de qualsevol tercer esmentat.

A aquest efecte les actuacions realitzades per a la gestió i tramitació de les informacions preservarà la identitat i garantirà la confidencialitat de les dades de les persones afectades.

– Integració. El canal intern d’informació s’integrarà qualsevol altre canal que permeta la recepció d’informació sobre les infraccions incloses en el seu àmbit objectiu.

– Independent. El canal serà independent d’uns altres que pogueren implantar-se en aquesta entitat.

– Imparcialitat. Es garantirà la independència i autonomia del responsable del sistema.

– antiformalisme. Es facilitarà la utilització d’aquest.

– Celeritat i economia processal. Les condicions d’utilització són accessible i àgil, evitant dilacions innecessàries.

– Protecció. Es protegiran les dades de caràcter personal de tots els intervinents.

– Es garantirà la protecció de l’informant.

– Presumpció d’innocència. Es respectarà la presumpció d’innocència de l’afectat.

A continuació, es reprodueixen els punts aprovats sobre aquest tema pel ple d’aquesta administració relatius als drets de l’informant com de la persona afectada, amb el següent tenor literal:

“Tretzé. DRETS DE L’INFORMANT.

L’informant gaudirà dels següents drets en les seues actuacions:

  1. Decidir si desitja formular la comunicació d’informació de manera anònima o amb la seua identificació, respectant-se, en tot cas, la reserva de la seua identitat, no sent revelada a les persones afectades per la informació ni a terceres persones.

A tal fi els sistemes interns d’informació no obtindran dades que permeten la identificació de l’informant i hauran de comptar amb mesures tècniques i organitzatives adequades per a preservar la identitat i garantir la confidencialitat de les dades corresponents a les persones afectades i a qualsevol tercer que s’esmente en la informació subministrada, especialment la identitat de l’informant en cas que s’haguera identificat.

2. Formular la informació per escrit o verbalment de manera presencial.

3. Indicar un domicili, correu electrònic o lloc segur on rebre, en el seu cas, les comunicacions corresponents o renunciar, en el seu cas, a la recepció de comunicacions.

4. Assessorament sobre el procediment i mesures de protecció.

5. Al fet que es justifique recepció de la seua comunicació en el termini de set dies naturals des de la seua presentació, i rebre resposta a la seua comunicació en un termini de tres mesos o de sis mesos si s’acordat l’ampliació del citat termini.

6. Rebre informació, de manera clara i accessible, sobre tots els Canals d’informació davant les autoritats competents i, en el seu cas, davant les institucions, òrgan o organisme de la Unió Europea.

7. Conéixer l’estat de la tramitació de la seua informació i els resultats de les actuacions d’investigació.

8. Exercir els drets que li confereix la legislació en matèria de protecció de dades personals.

9. A no patir represàlies per causa de les informacions presentades, incloses les amenaces de represàlies i les temptatives de represàlies.

10. A quants altres drets establisca la legislació en aquest àmbit.

Catorzé. PROHIBICIÓ DE REPRESÀLIES.

S’entén per represàlia qualssevol actes o omissions que estiguen prohibits per la llei, o que, de manera directa o indirecta, suposen un tracte desfavorable que situe a les persones que les pateixen en desavantatge particular respecte a una altra en el context laboral o professional i/o suposen un perjudici injustificat sol per la seua condició d’informants, o per haver realitzat una revelació pública. S’exceptua el supòsit en què aquesta acció o omissió puga justificar-se objectivament en atenció a una finalitat legítima i que els mitjans per a aconseguir aquesta finalitat siguen necessaris i adequats.

2. A aquest efecte i amb caràcter merament enunciatiu es consideren represàlies les que s’adopten en forma de:

a) Suspensió del contracte de treball, acomiadament o extinció de la relació laboral o funcionarial, incloent-hi la no renovació o la terminació anticipada d’un contracte de treball temporal una vegada superat el període de prova, o resolució anticipada o desistiment de contractes de béns o serveis.

b) Imposició de qualsevol mesura disciplinària, degradació o denegació d’ascensos i qualsevol altra modificació substancial de les condicions de treball i la no conversió d’un contracte de treball temporal en un indefinit, en cas que el treballador tinguera expectatives legítimes que se li oferiria un treball indefinit; llevat que aquestes mesures es dugueren a terme dins de l’exercici regular del poder de direcció a l’empara de la legislació laboral o reguladora de l’estatut de l’empleat públic corresponent, per circumstàncies, fets o infraccions acreditades, i alienes a la presentació de la comunicació.

c) Danys, inclosos els de caràcter reputacional, o pèrdues econòmiques, coaccions, intimidacions, assetjament o ostracisme.

d) Avaluació o referències negatives respecte a l’acompliment laboral o professional.

e) Inclusió en llistes negres o difusió d’informació en un determinat àmbit sectorial, que dificulten o impedisquen l’accés a l’ocupació o la contractació d’obres o serveis.

f) Revocació i/o denegació injustificada d’una llicència o permís.

g) Denegació de peticions de formació.

h) Discriminació, tracte desfavorable o injust.

i) Limitació dels mitjans materials assignats per a exercir les funcions assignades.

3. La protecció tindrà una duració de dos anys.

No obstant això, la persona que vera lesionats els seus drets per causa de la seua informació o revelació una vegada transcorregut aquest termini podrà sol·licitar la protecció davant el Responsable del sistema si persistiren les causes que van motivar la protecció. La denegació de l’ampliació del termini de protecció haurà de ser motivada.

4. Els actes administratius que tinguen per objecte impedir o dificultar la presentació d’informacions i revelacions, així com els que constituïsquen represàlia o causen discriminació després de la presentació d’aquelles a l’empara d’aquesta llei, seran nuls de ple dret i donaran lloc, en el seu cas, a mesures correctores disciplinàries o de responsabilitat, podent incloure la corresponent indemnització de danys i perjudicis al perjudicat, tot això de conformitat amb el que es preveu en l’article 36.5 de la Llei 2/2023.

Quinzé. DRETS DE LES PERSONA AFECTADES.

1. Se considera persona afectada tota persona física o jurídica a la qual es faça referència en la denúncia o revelació pública com la persona a la qual s’atribueix la infracció o amb la qual s’associa la infracció.

2. Els afectats per la informació gaudiran dels següents drets:

a) A ser informat dels fets objecte d’investigació i a rebre la informació necessària durant les activitats d’investigació que li permeten exercir el seu dret de defensa i a al·legar tot allò que estime oportú.

b) A la presumpció d’innocència.

c) A la confidencialitat, durant les activitats d’investigació, de les seues dades personals, evitant qualsevol tipus de difusió d’informació que puga afectar el seu dret a l’honor.

d) A accedir a l’expedient en els termes previstos en la LPI.

e) A no declarar contra si mateix.

f) Al seu defensa al llarg de tot el procediment d’investigació interna.

g) A ser assistit per un representant dels emprats/as de la Diputació.

h) A formular al·legacions per escrit i a proposar diligències d’investigació que estime pertinents.

i) Al tràmit d’audiència amb caràcter previ a l’emissió de l’informe final d’investigació”.

Et pot interessar: